Нічні вахти, відкрите море, дух свободи та морських пригод, але в рамках точно поставленого завдання — це перегін. Для одних це можливість здобути більше досвіду та набрати морські милі, для інших – час «поза зоною доступу», коли можна подумати про своє, надихнутися стихією. А для когось яхтовий перегін стає рутиною. Розповідаємо докладніше, які бувають перегони, що брати із собою, і про що варто знати, перш ніж вплутатися в такий похід.
За один перегін у середньому можна пройти 1000 морських миль, а то й більше. Тож це чудова практика, яку отримуєш у стислий термін. Ідеально для тих, у кого вічно у житті не вистачає вільного часу.
- Офшорний досвід
Часто під час перегону яхта йде відкритим морем, а берег залишається десь вдалині. Це дозволяє відчути всю романтику та свободу ходіння під вітрилом. А також вчить розраховувати виключно на себе. Під час круїзів такі відчуття отримаєш рідко.
- Планування
Перегін – чудова можливість застосувати знання, отримані в вітрильній школі, на практиці. Потрібно заздалегідь продумати маршрут, перевірити прогноз погоди, закупити у необхідних кількостях воду та провізію.
- Прийняття рішень
Під час перегону яхти постійно доводиться приймати складні та не надто рішення. Це може бути пов’язане з погодою, станом екіпажу, технічними проблемами або якимись формальностями. Навіть якщо приймати фінальні рішення не ви, а капітан, це теж цінний досвід. Причому пізніше ця навичка може стати в нагоді і в звичайному житті.
- Метеорологія в дії
Під час вахт ви на практиці зрозумієте те, що намагалися зрозуміти теоретично. Як змінюються на очах повітряні маси, як посилюється вітер, як піднімаються хвилі… І чим більше годин ви проводите в морі, тим сильніше ви починаєте його відчувати і передбачати якісь зміни.
- Робота в команді
У перегоні дуже багато залежить від злагодженої роботи екіпажу. Пасажирів на борту немає, капітан розподіляє вахти між усіма учасниками. Кожна людина може мати свої амбіції, характер, принципи і звички. Все це доведеться приймати і вчитися з того, щоб поважати особистий простір, розділяти один з одним і труднощі, і приємні моменти. І все для того, щоб перегін пройшов успішно та безболісно для всіх.
- Технічні питання
Під час перегону яхта зазнає великих навантажень, що може виявити якісь поломки або недоробки. Причому це може статися і на старому човні, і на тому, що тільки-но випустили з верфі. Не виключено, що вам доведеться займатися дрібним ремонтом, оперативно шукати вирішення технічних проблем, наново в’язати вузли та встановлювати такелаж.
Дуже велику роль під час перегону грає капітан. На жаль, не рідкісні випадки, коли після першого переходу екіпаж сходить на берег, забувши навіть про гроші, аби не терпіти неадекватного шкіпера. Отже, важливо уважно вибирати, з ким ви збираєтеся йти на яхті. Інакше єдина навичка, яку ви отримаєте при невдалому розкладі – виживання.
Життя на яхті до та під час перегону
Перегін, як і будь-який вихід на яхті, вимагає ретельного планування, але має свої особливості. Як все відбувається в реальності?
- Бюджет
Заздалегідь треба розуміти та домовлятися із замовником, які будуть витрати на перегін. Для цього розраховується маршрут, витрата палива, вартість стоянок, закупівля провізії, оформлення документів, оплата екіпажу та інші витрати.
- Технічний стан яхти
Капітан чи інша відповідальна особа має перевірити, наскільки яхта готова до перегону. Тим більше, якщо має бути перехід через океан. Важливо протестувати яхту до початку подорожі, зрозуміти чого не вистачає, чи потрібен ремонт. Причому з новим човном може виникнути навіть більше запитань, адже на ньому ще ніхто не ходив.
- Закупівля перед перегоном
Згідно зі списком закуповується провіант та прісна вода, інструменти та запасні частини такелажу, паперові карти та лоції.
- Навігатор
Ще до виходу, поки є стабільний доступ до інтернету, завантажуються всі необхідні карти та програми, в тому числі ті, де можна переглянути прогнози погоди.
- Підготовка екіпажу
Капітан вирішує, у кого які будуть ролі, яким чином розподілятиметься час вахт, призначає, за бажання, старшого помічника. Зазвичай вахти роблять по 4 години, щоби екіпаж встигав відновлюватися. Вахту несуть по двоє. Одна людина стоїть на штурвалі, стежить за ситуацією у морі, а друга йому допомагає. Він може зварити каву, подати речі, розважати розмовами чи підмінити за кермом човна.
- Перегін
Після старту марини яхта може рухатися практично нон-стоп. Капітан дотримується наміченого плану, веде судновий журнал, звітує власнику про поточну обстановку та просування човна, оперативно реагує на непередбачені ситуації та поломки.
З чого складається вартість перегону?
І найманому капітану, і власнику важливо розуміти, скільки коштуватиме перегін яхти. Найголовніше, домовлятися про все на березі та фіксувати всі умови письмово.
- Послуги капітана
Є різні способи, як оцінити роботу капітана, хто переганятиме яхту. Хтось оцінює милями, і тоді фінальна вартість залежить від пройденої відстані. Інші вважають кожен свій робочий день, навіть якщо довелося провести його в порту через погодні умови. А хтось домовляється про фіксовану вартість за перегін, без прив’язки до миль чи днів, проведених у морі.
- Робота екіпажу
Часто капітан наймає за гроші одного досвідченішого помічника, а інші члени екіпажу приєднуються заради досвіду та морської романтики. Комусь оплачують їжу та транспортні витрати, а хтось готовий ще й доплатити сам, щоби приєднатися до такого походу.
- Технічне оснащення яхти
Все залежить від стану купленого човна. Іноді достатньо замінити мотузки та купити новий посуд, а в запущених випадках може знадобитися ремонт двигуна та купівля нових вітрил.
- Оформлення документів
Сюди входить відкриття та закриття кордонів, страховка, оформлення транзитлогу, іноді отримання віз та спеціальних дозволів.
- Стоянки в маринах
При перегоні намагаються рідше заходити до портів, зокрема з міркувань економії. Але часом доводиться зупинятися в маринах, наприклад, щоби поповнити запаси води або перечекати шторм.
- Паливо
Кожне судно має певну витрату палива, так що можна заздалегідь порахувати хоча б приблизно, скільки піде на заправку. Якщо яхта вітрильна, дме зручний вітер, намагаються йти під вітрилом. Так часто виходить швидше та економічніше.
Як потрапити в яхтовий перегін
Для початку варто пройти навчання у вітрильній школі, хоча б на матроса. Людину з мінімальним досвідом та знаннями візьмуть у перегін охочіше, ніж новачка. До того ж, це розширить ваше коло спілкування.
Більше розмовляйте та знайомтеся з іншими яхтсменами, беріть участь у заходах, підпишіться на яхтові групи, де періодично шукають команду для подібних походів. Обов’язково користуйтеся рекомендаціями, щоб не потрапити у неприємні ситуації та не зіткнутися з нелегальними «чорними чартерами».
При грамотному підході перегони можуть стати не лише морською пригодою, повною романтики та яскравих вражень, а й, можливо, згодом трансформуються у роботу вашої мрії.