Морські вузли для яхтсменів-початківців – один з перших розділів навчання в вітрильній школі. Без цього неможливо налаштувати вітрила, пришвартувати човен або спустити трап. Вміння в’язати морські вузли – мистецтво, яке сягає глибоко в минуле, за часів інків і фараонів.
Історія морських вузлів
Люди навчилися в’язати вузли раніше, ніж вигадали колесо або навчилися добувати вогонь. У хід могли йти будь-які підручні засоби – волокна, стебла, сухожилки тварин, при цьому жодних спеціальних інструментів, окрім пари вмілих рук, не потрібно. Все геніальне – просто.
За допомогою вузлів наші предки скріплювали знаряддя праці, садили на прив’язь свійських тварин, плели сіті для лову риби, створювали писемність, будували хатини та перші човни. Морські вузли зарекомендували себе як найнадійніші та найоригінальніші, а моряки та рибалки славилися своїм умінням вправно працювати з мотузками.
Зображення популярних сьогодні морських вузлів можна побачити ще на давньоєгипетських «Кораблях мертвих» – похоронних моделях човнів, яким понад 5000 років. Ці кораблі мали доставити душу померлого в Царство Мертвих. Археологи виявили альтанковий вузол і на вцілілих снастях корабля фараона Хеопса, а вузол виблиску – на одній з дверей, що веде в гробницю фараона Тутанхамона.
Люди з давніх-давен вірили в магічні властивості вузлів. Зав’язуючи їх особливим способом, знахарі зціляли пацієнтів, знімали псування, захищали від пристріту. Досі, наприклад, на знаменитій червоній нитці, привезеній з Ізраїлю, зав’язують шість вузлів, щоб потім закріпити сьомим на зап’ястя.
Один із найдавніших винаходів людства продовжує служити нам. І через століття вміння швидко і вірно зав’язати вузол, як і раніше, може врятувати чиєсь життя.
Класифікація морських вузлів
Вузол для моряків має особливе значення. Спочатку, як тільки було створено перше вітрило, всі снасті кріпилися за допомогою мотузок. Все управління вітрилами було в прямому сенсі зав’язане на тросах та блоках. І на таких величезних вітрильних суднах, як «Сєдов» чи «Крузенштерн», загальна довжина всіх мотузок і снастей вимірюється десятками тисяч метрів. І у всіх різновидах морських вузлів мав розбиратися будь-який матрос.
У період розквіту судноплавства, коли моря бороздили фрегати, каравели і кліпери, існувало близько 4000 видів морських вузлів. До нашого часу збереглося приблизно 700 способів, як в’язати морські вузли. У сучасних морехідних училищах вивчають не більше 40 морських вузлів, досвідчений яхтсмен здатний обійтися дюжиною. Але ніхто не применшує значення морських вузлів як для вітрильних яхт, так і для моторних. Використовуючи їх, потрібно пришвартуватись у марині, прив’язати кранці, підняти вантаж чи взяти когось на буксир.
Важлива особливість морських вузлів – вони повинні витримувати багатотонне навантаження, але при необхідності розв’язуватися без особливих зусиль. У кожного вузла свої функції, на основі чого виділяють кілька категорій.
- Стопорні вузли (knots) – з потовщенням на закінчення, пов’язують корінний та ходовий кінці. Наприклад, дозволяють утримати шкот або фал у стопорі, щоб уникнути вислизання.
- Які закріплюють вузли (hitch) – дозволяють прикріпити мотузку ходовим кінцем до іншого каната, елемента такелажу або предмета. Наприклад, прикріпити прапор, пришвартуватися в марині.
- Связующие вузли (bend) – з’єднують між собою навіть різні за товщиною мотузки. Наприклад, коли при постановці на розтяжку біля берега не вистачає довжини швартова.
Серед видів морських вузлів розрізняють ті, що затягуються – ті, що при навантаженні стають тільки міцніше, і незатягуються – ті, що зберігають свою форму. Наприклад, зав’язані петлі можна регулювати за розміром, при натягу вузол залишається нерухомим.
Основні морські вузли та їх застосування
Перш ніж вставати до штурвала і працювати з вітрилами, потрібно вчитися в’язати морські вузли. З цього починається практичне навчання яхтингу. На борту будь-яка дрібниця має значення. Навіть те, як ви складаєте моток мотузки в бухту і вішаєте на просушування.
Є два основних терміни, які слід запам’ятати, щоб ви могли дотримуватися інструкцій.
Корінний кінець – це та частина мотузки, що залишається нерухомою.
Ходовий кінець – частина мотузки, яка залишається вільною та активно використовується в роботі.
Незвичайні морські вузли з назвами «котячої лапки», «злодійської», «зміїний», «бараняча нога», «крабіна петля», «мавпа ланцюжок», «п’яний», «устричний» викликають величезну цікавість. Докладніше про них можна почитати, наприклад, у книзі Лева Скрябіна «Морські вузли». Початківцям парусного спорту для початку достатньо знати, які основні морські вузли використовуються найчастіше.
Вісімка
Класика. Назва відбиває форму. Цей морський вузол можна без зусиль зав’язати, навіть якщо мотузка намокла. На вітрильній яхті вузол «вісімка» зазвичай використовується як стопор та кріплення. Використовуючи “вісімку”, можна зробити ручки для відра або зав’язки для санок, натягнути струни гітари або зробити собачий повідець зручнішим.
Як зав’язати морський вузол «вісімка»:
- Створити петлю. Для цього обнести ходовий кінець навколо корінного, а потім витягнути кінець зверху.
- Ходовий кінець завести за себе і просмикнути в петлю.< /li>
- Затягнути.
Давно цікавитесь вітрильним спортом? З дитинства мріяли стати моряком? Досить відкликати, час діяти!
Яхт-школа SportFlot чекає на вас! Досвідчені інструктори допоможуть легко пройти шлях від новачка до яхтового капітана, відкриють для вас незвіданий світ регат і подорожей на воді.
Прямий вузол
Ще давні греки називали його «геркулесовим». Їм з’єднують два однакових діаметром каната, зав’язують чохол від вітрила. Прямий вузол миттєво зав’язується та розв’язується, але не витримує великих навантажень, а при попаданні води може втратити свою форму. Моряки вважають його ненадійним та намагаються не використовувати там, де від нього може залежати безпека.
Як в’язати прямий вузол:
- Схрестіть дві мотузки так, щоб сформувати напіввузол.
- Ще раз повторіть дію, але обов’язково так, щоб кінець, що лежить поверх мотузки, знову опинився зверху. Якщо припуститися цієї непомітної помилки – вийде «бабин» вузол.
- Затягніть.
Простий багнет
Один з найбільш незамінних морських вузлів, що незатягуються. Витримує велике навантаження кілька тонн і при цьому легко розв’язується. Найактивніше використовується при швартовках чи буксируванні. Для надійності багнет краще завершувати контрольним вузлом.
Зазвичай достатньо двох-трьох багнетів, щоб прив’язати яхту, наприклад, до причалу за допомогою кільця. Немає сенсу закладати більше багнетів, тому що міцність морського вузла від цього не залежить.
Як зав’язати простий багнет:
- Створити петлю навколо точки опори.
- Провести ходовий кінець під або над мотузкою.
- Повторити дію в тому ж напрямку, щоб петлі були зав’язані однаково.
- Зробити петлю навколо мотузки.
- Закріпити.
Вибильний вузол
Цей морський вузол знадобиться, щоб прив’язати кранці або закріпити мотузку на гладкій поверхні, скажімо, стовпі, колоді чи трубі. Використовується він там, де навантаження з обох боків приблизно однакове, інакше вузол не витримає.
Вибленочний вузол став так називатися через шматки смоляної мотузки приблизно два сантиметри в діаметрі, які називали вибленками. Їх застосовували на вітрильних кораблях матроси, щоб сконструювати подобу сходів і переміщатися вантом. Вони й вигадали вузол, щоб зав’язати його навіть однією рукою, залишаючи іншою вільною.
Як в’язати вузол виблиску:
- Обнести ходовий коней навколо об’єкта кріплення.
- Зробити перехлест.
- Провести кінець через петлю.
- Міцно затягнути.
Розмова вузол
Без перебільшення, універсальний морський вузол, який приходить на допомогу найчастіше. Друга назва – булінь. Перевага в тому, що їм можна надійно з’єднати два відрізки мотузки навіть різні за товщиною. Підходить для швартування, обв’язування навколо опори та страховки. Альтанковий вузол легко в’яжеться не ковзає, а шанс, що він розв’яжеться дуже низький.
Як зав’язати альтанковий вузол:
- Формуємо на кінці петлю.
- Проводимо ходовий кінець через петлю, що утворилася.
- Ходовий кінець проносимо позаду корінного і знову продаємо в петлю зі зворотного боку.
- Акуратно затягуємо вузол.
Доведено, що регулярна практика в’язання вузлів розвиває координацію, дрібну моторику і покращує зір.