В міжнародній практиці прийнято також позначення ситуації “Людина за бортом” як MOB (Man Over Board). Така історія на яхті може статися і у досвідченого яхтсмена, і у новачка. Успішно підняти випадаючого виходить не завжди. Пов’язано це з трьома чинниками: складно виявити обмежений час на процедуру порятунку, що випав, потрібні навички та вміння з пошуку та підйому Людини з-за борту.
Небезпека становища людини за бортом у тому, що судно рухається з пристойною швидкістю і зупинитися відразу, як автомобіль, просто не зможе. А якщо зникнення з яхти помічено не відразу, то вкрай складно, не маючи точних координат, виявити у відкритому морі людину. Хвилювання більше метра тут же приховує з очей, що випало, особливо якщо він без яскравого жилета. Вже на відстані 50 метрів потерпілого важко розрізнити у воді.
Чим холодніша вода, тим менше шансів на виживання у того, хто випав, рятувальники обмежені часом до настання гіпотермії або переохолодження, яке настає дуже швидко. При температурі води 5 градусів – протягом години, при 10 градусах – близько двох годин. Зате в теплій воді, вище 25 градусів, людина здатна протриматися на ~60 > поверхні води 62 ~ більше доби. Падіння вночі з яхти без рятувального жилета в холодну воду — практично гарантована смерть.
Причини падіння людини за борт
Потрапити в воді постраждалий може з різних причин. Насамперед, це порушення правил безпеки. За статистикою на вітрильних яхтах 40% MOB, це вирушили на корму справити потребу. Також виною може бути різка зміна погодних умов або аварійна ситуація, наприклад зіткнення з іншим судном. Іноді, на жаль, причина MOB через психічний розлад або алкогольне сп’яніння.
Від падіння в водуне застраховано ні новачків, ні професійних гонщиків. Так, 1998 року біля берегів Британії випав уночі за борт легендарний французький яхтсмен Ерік Табарлі. Незважаючи на всі зусилля рятувальників вчасно знайти гонщика та надати йому допомогу не вдалося.
Дуже важливо, щоб на самому початку капітан яхти озвучив правила поведінки на палубі і провів інструктаж з безпеки. Кожен член екіпажу повинен знати, як діяти у разі ситуації MOB на борту. Шкіперу слід також встановлювати важливі правила, діючи на випередження:
- Встановити вахти на ходу на палубі як мінімум по двоє
- Залишатися в кокпіті, не виходити на палубу без рятувального жилета чи обв’язки, без дозволу кермового. Особливо це стосується непідготовленого екіпажу, нездатного правильно оцінити ризики.
- В умовах поганої видимості, у темряві або під час поганої погоди, сильного хвилювання, обов’язково носити рятувальні жилети та обв’язування, пристібатися навіть в кокпіті
- Пам’ятати, що і “на стару буває проруха”, 20 років досвіду в морі не гарантує Вам захист від падіння за борт
Прийоми, способи та зауваження при порятунку людини, яка впала за борт
При організації порятунку людини за бортом важлива швидкість, тому капітан яхти повинен приймати рішення дуже швидко, а сам алгоритм дій має бути відпрацьований до автоматизму. Потрібно пам’ятати, що потерпілийзнаходиться віч-на-віч зі стихією, швидко втрачає сили і взагалі не впевнений, що за ним повернуться і знайдуть. Холодна вода для того, хто випав, може стати причиною холодового шоку, мокрий одяг здорово заважає і стає важким, а страх здатний серйозно скоротити час на успішний порятунок.
Добре, якщо падіння людини за бортвідбувається на очах у екіпажу. Той, хто став свідком падіння, зобов’язаний голосно сповістити екіпаж і капітана про окрик “Людина за бортом!” і не спускати з очей, що впало, вказуючи на нього витягнутою рукою. Вільні члени екіпажу, повинні зафіксувати координати що випав (кнопка MOB на картплотері). Якщо яхта відійшла недалеко від постраждалого, кинути йому рятувальний круг або підкову, в умовах сильного хвилювання Ден Буй (Шест з прапором, щоб можна було запам’ятати місце падіння). чи капітан, віддаючи команди екіпажу. На великих суднах піднімають прапор «Оскар», який позначає MOB, якщо потрібно, готують до спуску ~60>шлюпку.
Про ситуацію MOB необхідно повідомити берегову охорону. Це можна зробити, відправивши сигнал MAYDAY радіостанцією на 16 каналі за встановленим алгоритмом. Навіть якщо падіння сталося у хорошу погоду і капітан судна впевнений, що зможе підняти людину, сигнал має бути переданий. Пізно поданий Mayday ускладнить пошуки і марнує дорогоцінний час. Професійно організована рятувальна операція дає більше шансів на рятування людини за бортом. У разі якщо Ви самостійно успішно підняли людину з-за борту і його життю нічого не загрожує, по радіостанції подається сигнал Скасування Mayday Cancel.
Порятунок людини, яка впала за борт складається з кількох основних етапів.
1 етап: повідомлення про лихо в берегову охорону.
2 етап: участь у пошуках і виявлення людини, що впала у воду.
3 етап: підхід до потерпілого на судні~60> 4 етап: підняття на борт з води при збереженні горизонтального положення
5 етап: надання допомоги людині за бортом.
Способи підходу до Людини, що випала за борт
Існує безліч способів підходу до MOB, кожен із яких залежить від типу та розміру судна, способу руху – під вітрилами або на моторі, від швидкості і маневреності яхти в даних умовах і рівня підготовки рульового та екіпажу. Знання теорії методів підходу до MOB не гарантує Вам успішності підприємства. Необхідне постійне тренування та неодноразове повторення маневру, щоб довести його до автоматизму. Тренування MOB потрібне не тільки для капітана/кермового, але й для екіпажу, для розуміння та відпрацювання процесу, усвідомлення серйозності ситуації.
Один з найпопулярніших маневрів, який відпрацьовується в вітрильних школах, це розворот Вільямсона (прийом Бутакова), який добре працює під час руху під мотором або в умовах обмеженої видимості, коли Ви підходите до MOB наосліп. У цьому випадку варто дотримуватися наступного порядку дій:
- Одразу вивернути штурвал у бік потерпілого, відвівши корму судна і працюючий гвинт від
- Змінити курс судна від первісного мінімум на 60 градусів, пройти відстань рівну 5-6 корпусам судна (або засікти час, 1 хвилина, наприклад)
- Розгорнутися на протилежний курс (ваш попередній курс +180, час такий самий як при русі від потерпілого)&60~/li>
- Підійти до того, хто випав з вітру, щоб прикрити його від вітру, і щоб у разі неточного підходу, судно знесло вітром на потерпілого
Під час руху під вітрилами маневр Бутакова виконують курсом галфінд-галфінд.
Найбільш безпечний спосіб з підбору MOB під вітрилами вважається “Вісімка”. Основне завдання цього методу – підхід до вітру, що випав проти вітру, з мінімум вітрил, а nbsp; сам маневр відбувається через поворот оверштаг. Цей спосіб дозволяє уникнути повороту фордевінду, який може стати фатальним маневром, збільшуючи ризики травматизму екіпажу в умовах стресу.
Трохи менш популярним і таким, що вимагає великих навичок кермового в поводженні з вітрильним човном, вважається підхід до потерпілого в дрейфі. Основний нюанс, що якщо яхта не збалансована вітрилами, то судно буде дуже складно утримати від звалювання/привиду та збереження свого становища в дрейфі.
Будь-який спосіб підбору Ви виберіть, головне, що він відпрацьований до автоматизму і може бути виконаний в будь-яких умовах із заплющеними очима.
Підйом людини, Надання першої допомоги
Дуже важливо дбайливо підняти потерпілого на борт. Варто пам’ятати, що потерпілий через шоковий стан може поводитися неадекватно і навіть мимоволі заважати/топити рятівника. Якщо людина непритомна, піднімати її можна лише в горизонтальному положенні. У цьому випадку варто заздалегідь подумати про те, за допомогою яких пристроїв підняти потерпілого (Вітрило, шматок брезенту, система з петель) і хто має достатню витривалість і підготовку, щоб завести потерпілого у воді в систему підйому.
Після того, як потерпілого підняли на борт, потрібно надати йому першу допомогу 62~. Важливо оцінити стан. Добре, якщо поряд є лікар або людина, яка пройшла професійну підготовку з надання першої медичної допомоги.
Якщо людина непритомна, потрібно зробити їй штучне дихання. Необхідно зняти з нього мокрий одяг, вкрити ковдрою, щоб зігріти, якщо немає термоковдри, можна побрувати зігріти власним тілом. Покласти постраждалого краще в позу реабілітації: спиною вгору, голова набік, щоб могла витекти вся вода, що потрапила всередину. Ноги можна трохи підняти, щоб відновити кровообіг. Пізніше дати випити щось солодке та гаряче, наприклад, чай із медом. У жодному разі не використовувати алкоголь! Надати допомогу людині за бортом стоїть і психологічну.
Рекомендації людині, що впала за борт
Що робити, якщо в ролі людини за бортом опинилися Ви ? >воді. Насамперед потрібно зберігати спокій, економити сили, стежити за диханням. Багато хто починає панікувати, думаючи, що судно видаляється, а не робить маневр, щоб повернутися назад.
- Перше що потрібно зробити – відновити рівне дихання. Часто його перехоплює від потрапляння у холодну воду, виникає відчуття неможливості вдихнути. Не панікуйте, пробуємо подихатися.
- Якщо на Вас автоматичний надувний рятувальний жилет, він спрацьовує протягом 10 секунд після потрапляння у воду, якщо він не спрацював – скористайтесь ручним запуском (шнур у районі пускового механізму). Жилет можна піддути або надути через клапан піддува, ножна стропа між ніг не дозволяє вам вислизнути із жилета. Всі жилети підтримують голову, плисти в них найзручніше на спині, а не на животі.
- Пам’ятайте, що крик впав не чутний у ревучому морі або через працюючий двигун судна, скористайтеся свистком, він є на будь-якому рятувальному жилеті, його чути в рази краще, ніж Ваш голос.
- Не втрачаємо надію, віримо, що екіпаж якнайшвидше виявить Вашу відсутність і повернеться на пошуки.
- Тільки у випадку, якщо до берега менше 1,5 км, а ви добре плаваєте, можна дістатися вплавь самостійно, не сподіваючись на допомогу з боку.
Як видно з опису, дуже важливо, щоб на Вас був робочий рятувальний жилет, підігнаний по фігурі та із заведеною стропою між ніг. Новий куплений жилет залишений у каюті не допоможе, якщо Ви випали за борт.
Чого не слід робити при попаданні у воду:
- Кричати, розмахувати руками, робити різкі рухи
- Плити навздогін за судном
- Стягувати з себе одяг
- Висуватися високо з води, ризикуючи швидше захлинутися
Найкраще постаратися прийняти вертикальне положення так, щоб рот залишався над водою і, утримуючи рівновагу, дихати глибоко і рідко. Для збереження тепла можна прийняти позу “Креветки”, схрестити руки на грудях і підтягнути до грудей зігнуті коліна, так можна протриматися на поверхні води кілька годин. 60~br>
Якщо у воді опинилося кілька людей, варто триматися разом. Одне з оптимальних положень – об’єднатися в коло, лягти на спину, покласти руки на плечі сусіда і переплести щільно ноги, витягнувши їх у центр.
Ситуації на воді з’являються різні. Краще заздалегідь вивчити, як відбувається порятунок людини за бортом ~ 60 >, ідеальний варіант – пройти спеціальні тренінги з виживання на воді (Sea survival Course). обов’язковим для тих, хто братиме участь в офшорних перегонах, але варто серйозно задуматися про його проходження і новачкам (як екіпажу, так і шкіперу). Кращий варіант подбати про те, щоб уникнути таких пригод, думаючи завжди, в першу чергу, про безпеку гостей і членів екіпажу.