Словник яхтсмена

Словник яхтсмена

Словник основних термінів яхтсмена. Як зрозуміти, що каже капітан.

«Потрави шкот», «добій фалом», «підбери брас», «у тебе стаксель заполіскує»… Новачки, вперше потрапивши на яхту, губляться від незнайомих слів і дивних команд, які впевнено вимовляє капітан. Через це часто трапляються казуси та непорозуміння. Якщо ви хочете стати компетентним матросом, вам знадобиться мануал по яхтовій термінології.

Словник яхтсмена

Світ вітрила користується особливою яхтовою мовою. Команда SportFlot склала словник яхтсмена, де Ви дізнаєтеся основні морські терміни, а також сленгові слова та вирази, які часто можна почути з вуст досвідчених шкіперів. Для зручності ми розтрощили їх на кілька категорій.

Частини вітрильної яхти

Ніс — передня частина яхти, Корма — задня.

Бак – передня частина палуби, між щоглою та носом

Кокпіт — частина палуби (зазвичай “виїмка” в палубі), де розташований штурвал, лебідки для роботи зі снастями. Тут вдень знаходиться екіпаж для роботи з вітрилами, а ввечері можна відпочити або повечеряти.

Камбуз — кухня, Гальюн — туалет.

Рундук — ящик/шафка/відсік із кришкою для зберігання різних речей. Рундуки є в кокпіті, куди складають взуття та швартові, а є всередині яхти – де зберігаються інструменти або ваші речі.

Релінг — залізні поручні на носі або кормі яхти

Леєр – “забір” по периметру яхти. Сталеві, горизонтально натягнуті троса, що йдуть по бортах яхти, за які Ви зазвичай тримаєтеся, переміщаючись по яхті, або на який вішаєте свій рушник

Гік – горизонтальний алюмінієвий брус для розкріплення вітрила, одним кінцем упирається в щоглу. Один із найбільш травмонебезпечних елементів на яхті, від якого при різкому повороті або пориві вітру можна отримати удар по голові.

Такелаж&6;- одним цим словом називають всі мотузки, снасті, троси разом зі своїми кріпленнями, призначеними для постановки/прибирання та роботи з вітрилами

Ванти— сталеві троси з боків щогли, призначені для запобігання падіння щогли вбік

Штаг&6;~ передній трос, від верхівки щогли до носа яхти, що запобігає падінню щогли назад

Краспица- парна розпірка на щоглі. Бувають кілька рядів фарб, нижні – будуть перший ряд фарб

Грот — основне вітрило на яхті, велике трикутне, над Вашою головою, прикріплене до гіка та щогли

Стаксель — переднє трикутне вітрило, задня сторона якого вільно переміщається з борту на борт залежно від курсу яхти щодо вітру

Генакер — це найбільше кольорове пузате вітрило, використовується при попутному вітрі, зазвичай його можна побачити під час регат

Шкіт – Мотузка призначена для горизонтального налаштування вітрила, тобто. правильне встановлення вітрила до вітру. Те з чим працює екіпажа під час руху яхти під вітрилами. Залежно від того куди прикріплений шкот розрізняють саксель шкот, гіка шкот, грото шкот  і т.д.

Фал — мотузка, що служить для підняття та спуску вітрил. Залежно від того, до якого вітрила кріпиться розрізняють «грота-фал» або «стаксель-фал».

Шкаторина — сторона вітрила. Можливо передній (ближче до носа), задній (ближче до корми) та нижній.

Словник яхтсмена

Кранець — надувна прогумована куля, функція якої пом’якшувати удари корпусу яхти про будь-які перешкоди або інші судна

Швартови — мотузки, що використовуються для прив’язування яхти до причалу. Швартовий може бути кормовим або носовим, залежно від того, куди прикріплений на яхті.

Муринг – Конструкція складається з важкої плити на дні і прив’язаної до неї мотузки, що зустрічається в марині (місце стоянки яхт), яка працює як якір. Друга назва «мертвий» якір

Шлаг — один оберт мотузки навколо чогось, найчастіше навколо лебідки

Ролі екіпажу на яхті

Капітан -60~/62~найважливіша людина на яхті, відповідає за безпеку судна та людей.

Рульовий — член екіпажу, що стоїть за штурвалом, веде яхту за заданим курсом. Найчастіше це досвідчений яхтсмен, який розуміє, звідки дме вітер, як налаштовувати вітрила і як реагує яхта на зміни вітру.

Баковий — матрос, що працює на носі яхти. Зазвичай спритний, досвідчений, що вміє самостійно працювати з якірною лебідкою та мурингами. У гонці це дуже важлива людина, що відповідає за постановку додаткових вітрил: геннакера або спинакера, а також повороти фордевінд без сучка і задирки. Баковий повинен добре розуміти що відбувається з яхтою, т.к. на носі судна найгірше чути команди капітана/кермового

Пітман або піаніст~- Член екіпажу, що займає позицію біля входу всередину яхти на “піті”/”Піаніні” (так називаються стопора клавіші піаніно, що сильно нагадують). Пітман працює на стопорах та лебідках для підйому/спуску та налаштування вітрил.  Зазвичай це досить спритний і багаторукий матрос, добре розуміє, що в який момент тягнути.

Шкотовий — матроси, яким довіряють роботу на шкотах та лебідках. Сильні, м’язисті та найвитриваліші з усіх членів екіпажу.

Курс і галси яхти

У яхтингу не використовуються слова “праворуч” або “ліворуч”. Все визначається щодо вітру.

Наприклад, < b > навітряний бор т – той, на який спрямований потік вітру (при крені – “Верхній”), ~ 60 > підвітряний- Той, який навпаки прихований від впливу вітру, там де стоять вітрила (при крені – “Нижній”).

Левентик — положення, коли яхта знерухомлена, тому що вітер дме точно в ніс. У цей момент зазвичай піднімають грот.

Фордевінд — у цьому положенні вітер дме в корму, яхта при цьому може йти під геннакером.

Галфвінд — цей курс ще називають «піввітру», оскільки в цьому положенні вітер спрямований на яхту під кутом 90 градусів.

Бакштаг — курс яхти, коли вітер заходить у корму між положенням галфвінд та фордевінд, під кутом 120-160 градусів до вітру.

Бейдевінд — один із найпопулярніших курсів у яхтингу, коли яхта йде під гострим кутом до вітру, що дозволяє переміщатися зигзагами навіть проти вітру, просуваючись до потрібної мети. Найбільше вітру та бризок.

Лавування – Просування до мети проти вітру зигзагоподібними рухами з поворотами, що дозволяє зберегти заданий курс.

Лівий і правий галс: курс судна щодо напряму вітру. Так, яхта йде правим галсом, якщо вітер дме в її правий борт.

Поворот Оверштаг — один із видів повороту яхти, коли вона носом перетинає лінію вітру та вітрила з одного борту переходять на інший. Основний поворот при лавіруванні, коли яхта йде зигзагами проти вітру. Після того, як ви почуєте цю команду, на яхті почнеться рух, шкотові почнуть відпускати вітру на інший борт.

Поворот Фордевінд -&60~/b> ще один вид повороту, при якому яхта кормою перетинає лінію вітру, основний поворот на попутних курсах. При цьому маневри грот із характерною бавовною та швидкістю переноситься з одного борту на інший. У цей момент варто берегти голову, так як гік теж змінює своє місце розташування, перелітаючи з одного боку на інший і маневр вважається менш безпечним, ніж поворот оверштаг.

Брочінг – Ситуація, коли яхта різко крениться і втрачає управління. Брочинг найбільш вірогідний у гонках при середніх та міцних вітрах на попутних курсах під час руху з геннакером. При звичайному русі під вітрилами брочінг рідко трапляється.

Словник яхтсмена

Що мав на увазі капітан?

Команди шкіпера часто відрізняються достатком яхтових термінів для економії   дорогоцінних секунд під час маневру. Фраза “Потягніть, будь ласка, зелену мотузку, прикріплену до переднього вітрила і розташовану праворуч по борту в третьому стопорі від Вас”, замінюється короткою фразою “Добрати стаксель шкот!”. Запам’ятовуйте та вчіться схоплювати нальоту, щоб правильно реагувати на лаконічність команд.

«Добери, набий, вибери слабину» — це значить, потрібно максимально сильно потягнути ту чи іншу мотузку на себе.

«Потрави» — протилежна дія, означає, що потрібно послабити, відпустити мотузку.

“Вітрило заполіскує”- отже вітрило починає плескати, не працювати на вітрі, т.к. неправильно налаштований під напрямок вітру. Необхідно добрати шкіти, щоб вітрило наповнилося вітром

“Парус перебраний” – значить занадто натягнули вітрило за допомогою мотузки-шкота, він стоїть як “влитий”. Потрібно потравити його до моменту легкого тріпотіння передньої кромки вітрила.

«Увалися» — зазвичай кажуть тому, хто стоїть за штурвалом і веде ніс яхти так близько до лінії вітру, що вітрило перестає працювати (починає “заполіскувати”). Такою командою рульового просять збільшити кут між курсом яхти та напрямом вітру (тобто відвести яхту від вітру)

«Приведись до вітру» — протилежна команда рульовому, рекомендує направити ніс до вітру, щоб зменшити крен і правильно стати на курс.

«Отримуй!» — потрібно підстрахувати борти яхти за допомогою кранців, щоб уникнути торкання з іншим судном або причалом.

«Взяти рифи» — російською мовою це перекладається як «зменшити площу вітрила», що зазвичай робиться перед тим, як почнеться посилення вітру.

«Заведи на качку» — потрібно закріпити снасть на спеціальному металевому “ріжку”  – качки, щоб зняти навантаження.

Словник яхтсмена

«Віра!» — це означає пора тягнути фал – мотузку за допомогою якої піднімається вітрило

“Майна!” – це означає пора інтесивно відпускати/травити мотузку для спуску вітрила

Сленговий словник яхтсмена

Цікавих висловів і слів у лексиконі моряків та яхтсменів накопичилося дуже багато, але опублікуємо найцікавіші та найчастіше використовувані.

“Тузик” — гумовий човен з веслами та підвісним мотором, іноді його буксують за кормою на мотузку як вірного пса, звідси і назва

“Піаніно” — клавішні стопора, розташовані біля входу всередину яхти, що дуже нагадують клавіші фортепіано.

“Ліфчик” – ситуація, коли генакер заплутується, приймаючи характерні для жіночої нижньої білизни контури.

“Колдунчики” — тонкі невагомі стрічки-мотузки, закріплені на поверхні вітрила або на вантах, що допомагають при роботі з вітрилами.

Словник яхтсмена

“Звати Іхтіандра” 62~— страждати від морської хвороби, сидячи на борту і звісившись на леєрах.

«Поправити спідницю» — матрос на баку розправляє край переднього вітрила, що зачепився за леєра або релінг, – стакселя

Прапор на суддівському судні з біло-жовтогарячими смугами, який означає, що гонка поки що відкладена.

Звичайно, щоб краще запам’ятати складні слова, варто вибратися на практичне заняття, де ви можете відразу познайомитися з пристроєм вітрильної яхти.

Записуйтесь на базовий курс вітрильної школи SportFlot і яхтові терміни перестануть вас лякати, ви зможете розмовляти з іншими яхтсменами однією мовою, легко розуміючи один одного.

Залишити відповідь

Примітка: Коментарі на веб-сайті відображають погляди їхніх авторів і не обов’язково погляди інтернет-порталу. Просимо утриматися від образ, нецензурної лайки та нецензурних висловлювань. Ми залишаємо за собою право видаляти будь-які коментарі без попередження чи пояснень.

Ваша електронна адреса не буде опублікована. Обов’язкові поля підписані знаком *